Over de stichting

In 2007 heeft de gemeente Wormerland besloten, dat de gemeentelijke sportverenigingen op eigen benen moesten gaan staan. Dat betekende, dat de gemeente eerst de sportcomplexen moest gaan renoveren en toekomstbestendig te maken. Na Wormer, Knollendam en Jisp was het sportcomplex in Wijdewormer aan de beurt. De hierboven genoemde verenigingen beheerden al jaren het sportcomplex, waardoor verworvenheden, gebruiken en identiteit bij de besturen diep waren ingeslepen. Na vele jaren onderhandelen met gemeente en de drie verenigingen, is de renovatie in 2019-2020 geheel gerealiseerd. Prettige bijkomstigheid was, dat de eigenaar van de omliggende agrarische gronden, projectontwikkelaar BPD, huizen wilde gaan bouwen. Voor de uiteindelijk toegezegde 63 te bouwen woningen zou de projectontwikkelaar de kosten van de renovatie van het sportcomplex voor zijn rekening nemen.

Ondertussen moesten de drie zelfstandig functionerende verenigingen een mogelijkheid zoeken om met elkaar het gerenoveerde sportcomplex te kunnen exploiteren, te onderhouden en te betalen. In samenwerking met de gemeente is er besloten, dat er een overkoepelende stichting in het leven geroepen moest worden om de verenigingen bestaanszekerheid te geven. Zoals al beschreven is deze Sportstichting Wijdewormer op 23 november 2018 opgericht.

De uit de verenigingen aangezochte bestuursleden van de Sportstichting kregen een flinke taak toebedeeld: het notarieel regelen en aanvragen van de oprichting van de stichting, het samenstellen van een programma van eisen voor de renovatie voor de drie verenigingen, het maken van een plan van aanpak, vele juridisch-fiscale problematieken oplossen, subsidies aanvragen en veilig stellen en natuurlijk het nauwgezet volgen van de renovatie van het sportcomplex.

Toen de eerste gefaseerde oplevering in oktober 2019 was gerealiseerd, konden de verenigingen beschikken over nieuwe velden en banen.